Nama Kelas : Prasekolah Cemerlang Sk. Enubai, Tenom
Bilangan murid : 25 orang
Umur : 6 tahun
Masa : 8.30am- 9.30am
Tarikh : 13.April 2012
Komponen : Fizikal dan Estetika
Aktiviti : Membuat kolaj
Tema : Kenderaan di darat
Subtema : Kereta
Fokus MI : Kreatif dan kecerdasan Bahasa
KBKK : Mengenal pasti, menganalisis, merekacipta
Hasil Pembelajaran
Bilangan murid : 25 orang
Umur : 6 tahun
Masa : 8.30am- 9.30am
Tarikh : 13.April 2012
Komponen : Fizikal dan Estetika
Aktiviti : Membuat kolaj
Tema : Kenderaan di darat
Subtema : Kereta
Fokus MI : Kreatif dan kecerdasan Bahasa
KBKK : Mengenal pasti, menganalisis, merekacipta
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama : KTI 1.1.4 : Memanipulasi bahan secara kreatif untuk penghasilan karya dengan
bimbingan.
KTI 2.1.8 : Menyanyi lagu dengan iringan muzik.
Fokus Sampingan : BM 3.5.4 : Membatangkan tiga sukukata terbuka untuk menjadi perkataan.
(contoh : KERETA)
Pengetahuan Sedia ada : 1. Murid dapat mengenalpasti pelbagai jenis kenderaan.
2. Murid pernah membuat kolaj.
Penerapan nilai : Berani
Bahan : Radio, CD, Kad imbas kenderaan, lembaran kerja, kertas warna, gam air dan
warna.
Penggabungjalinan : Bahasa, kreativiti dan estetika
bimbingan.
KTI 2.1.8 : Menyanyi lagu dengan iringan muzik.
Fokus Sampingan : BM 3.5.4 : Membatangkan tiga sukukata terbuka untuk menjadi perkataan.
(contoh : KERETA)
Pengetahuan Sedia ada : 1. Murid dapat mengenalpasti pelbagai jenis kenderaan.
2. Murid pernah membuat kolaj.
Penerapan nilai : Berani
Bahan : Radio, CD, Kad imbas kenderaan, lembaran kerja, kertas warna, gam air dan
warna.
Penggabungjalinan : Bahasa, kreativiti dan estetika
MASA/ LANGKAH | ISI | STRATEGI | ABM / BBM | CATATAN |
Set Induksi (5 minit) | Lagu “Bapaku Pulang” | 1. Guru memasang CD lagu “Bapaku Pulang”. 2.Guru membimbing murid menyanyikan lagu tersebut dan menyanyi bersama- sama. | · Radio · CD · Lirik Lagu | ü Pengetahuan sedia ada murid |
Langkah I (10 minit) | Kad gambar pelbagai jenis kenderaan | 1.Guru bertanya kepada murid mengenai jenis-jenis kenderaan yang terdapat pada kad gambar yang ditunjukkan. | · Kad gambar kenderaan | |
Langkah II (10 minit) | Tunjuk cara membuat kolaj | 1.Guru menunjukkan gambar kolaj kereta. 2. Guru menunjuk cara bagaimana membuat kolaj kereta satu-persatu. 3. Murid membuat kolaj kereta dengan bimbingan guru dan PPM. | · Gambar kolaj yang telah siap · Lembaran kerja · Gam · Kertas warna · Warna | ü Pengetahuan sedia ada murid |
Langkah III (30 minit) | Membuat kolaj | 1. Murid membuat kolaj kereta dengan bimbingan guru dan PPM. | · Lembaran kerja · Gam · Kertas warna · Warna | |
Penutup (5 minit) | Rumusan isi pembelajaran | 1. Guru memilih hasil kerja murid yang terbaik dan mempamerkan di depan kelas. 2. Murid menyatakan perasaan mereka ketika melakukan tugasan tersebut. | · Hasil kerja murid |